Hvordan være en god venn for noen som har ADHD

Hvordan være en god venn for noen som har ADHD

Dette er hentet fra ett avsnitt fra lommelegen, inne på ADHD Norge, sin facebook side.

Å vite at mennesker med ADHD lett lar seg distrahere er viktig. Da trenger man ikke bli irritert over at en person ikke klarer å følge nøye med på alt du sier hele tiden. Ha forståelse for at det ikke skyldes vond vilje.

Å ha «fullt fokus» er naturlig for de fleste mennesker når det gjelder, men for mennesker med ADHD vil dette skje ganske sjelden.

En god venn forstår at ADHD er en tilstand man ikke kan «ta seg sammen» av og som ikke kan kontrolleres med tankekraft. Å be noen om «å roe seg ned» er ikke hjelpsomt.

Ha forståelse for at impulsivitet er en naturlig del av livene til mange med ADHD. Ideer, engasjement og utprøving er vanlig, selv om mange av ideene aldri blir fulgt opp. Vær nysgjerrig på hvordan det kjennes ut på innsiden hos en med ADHD. Hopping fra et tema til et annet, distraherbarheten og uroen kan være veldig frustrerende for den som har den, og en god venn kan være til støtte. Av og til kan det også være godt å ha en venn som kan hjelpe til å sortere eller se hvor problemet ligger når noe ikke lykkes.


Forstå at selv om noe er planlagt grundig og i god tid, kan en person med ADHD glemme eller gå i surr med tanke på det som var tenkt. Det skjer ikke med vilje, men kan tvert imot oppleves veldig leit eller irriterende for den personen som gjør det. Glemsomhet og det å rote bort og lete etter saker og ting er en ganske vanlig del av mange mennesker med ADHD sine liv.

Tål konstant fikling. Veldig mange med ADHD fikler med saker og ting. De er klar over det selv, men opplever det som nærmest umulig å la være. Fikling kan kjennes trygt og noe å holde på med i en urolig tilværelse.


Dette syntes jeg var kort men godt forklart, slik at de fleste lettere kan forstå, hvordan akkurat du kan være venn og støtte, for den du kjenner som har ADHD. Tenk på at det ofte er verre for de som har diagnosen, en for deg/dere som ikke har den.

Mange av oss har hørt det fra tidlig alder av at det bare er «å ta seg sammen» «skjerpe seg» «roe deg ned» «sitt i ro ved bordet til alle er ferdig» osv, det er IKKE så enkelt, å det er veldig irriterende å høre hele tiden, å nedverdigende også til tider om andre også hører det. Det gjør det ikke lettere for oss av den grunn. Hadde du klart å sitte i ro om det føltes som du hadde maur krypende rundt i kroppen eller under klærne dine for eks??

Ikke alle av oss er like rastløse synlig, mange av oss er rastløse i hodet, da får tanker, vinger ganske ofte , andre har kombinasjoner, å noen sliter mer en andre.

Vær en god venn, støtt oss mest når vi fortjener det minst, er da vi trenger det mest, mange av oss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *