Funksjonell tilkobling
Funksjonell tilkobling.
Aktiv tilkobling mellom to viktige områder i hjernen som er avgjørende for å koordinere
administrerende aktiviteter i hjernen var betydelig redusert for personer med ADHD
sammenlignet med personer uten ADHD, eller hvor ADHD -symptomene ikke lenger var tilstede.
Når hjernen
Når hjernen ikke lenger er opptatt ikke har noen bestemte oppgaver
vil hjernen skifte til standardmodus.
Det blir koordinert på tvers av nettverk av områder i hjernen.
Da vandrer den bevisste hjernen,
uten spesielt fokus.
Mens mindre bevisste aspekt i hjernen aktiveres på måter som organiserer
og interagerer informasjon.
Står overfor en oppgave
Når en står overfor en oppgave som krever mer oppmerksomhet skal hjernens
vandringsmodus slås av.
Hvis ikke ser en ut til å være mindre våken, fraværende mentalt, responsen reduseres, og en gjør flere feil.
Bildestudier har vist at personer med ADHD ser ut til å ha flere problematiske
koblinger mellom områder i hjernen som støtter koordinerende funksjoner av standard modus.
Studier har også vist at personer med ADHD har større utfordringer sammenlignet med personer uten ADHD.
Med å slå av standardmodus når en gjør oppgaver som krever mer aktivert oppmerksomhet.
Oppmerksomhets problemene knyttet til ADHD omhandler ofte utfordringer med effektivt å balansere mellom funksjonelle nettverk.
Standardmodusnettverket fokuserer hovedsakelig på ens egne tanker og vandrende fokus.
Andre nettverk har fokus på å prosessere informasjonen på utsiden av individet
for å fokusere på varierende eksterne oppgaver som oppstår.
Etter hvert som en vokser opp øker evnen til å fokusere på eksterne oppgaver.
Forskning viser at personer med ADHD ofte har utfordringer med å
dra seg ut av standardmodus for å fokusere konsekvent på den eksterne oppgaven.
De fortsetter å forsvinne mentalt og faller tilbake til standardmodus selv om de
prøver og konsentrere seg.
En studie har vist at barn med ADHD viser utvikling forsinkelse i mønstrene for
tilkobling mellom standardmodus og to andre nettverk som i større grad
fokuserer på eksterne oppgaver.
Resultatene viser at sammenlignet med personer uten ADHD,
har personer med ADHD en signifikant alders forsinkelse i
utviklingen av evnen til å opprettholde oppgave fokuserte nettverk.
Deres reduserte kontroll over disse tilkoblingene fører til overdreven
skiftning ved krevende oppgaver, lett distraher barhet og betydelig
inkonsekvent i evnen til gjennomføre oppgaver.
Disse forskjellene ble observert gjennom FMRI bilder.
Likevel denne forskningen er i startfasen, så dette må forskes videre på.
Sitert fra Thomas. E. Brown
Kilder:
Outside the box
Thomas. E. Brown
Smart but Stuck
Thomas. E. Brown.